Tuesday, April 5, 2011

Pengalaman Interview

aku abis belajar pada 2 Disember 2010..tarikh keramat untuk aku setelah lebih 3 tahun berhempas pulas untuk mendpatkan segulung Ijazah dlm Sains Bioperubatan...
sejak dr tarikh 2 bermula lah kehidupan aku sebagai seorang penganggur..maka pencarian kerja pun bermula..pelbagai tempat dan kerja telah ak apply melalui JOBSTREET, JOBSCENTRAL, JOBSMALAYSIA, e-kerja MELAKA, surat dan laen2 lg....so hasilnya buat masa ni ak telah mendapat 5 respons......alhamdulillah~~

1.BP Healthcare Group, Shah Alam, Selangor.... (RADIOGRAPHER)
ini adalh kali pertama aku dipanggil untuk interview..mmg rase cuak 2 jgn ckp la..1st tyme kot.... so mmg xtau ape yg akan ditanye dan ape persediaan yg aku perlu jwb...so apabila ak mengambil pengalaman dr org laen, aku pun mula study pasal Company tersebut...mase nk g interview 2 ngan Fayyadh, mmg cuak giler sbb boleh sesat! hahaha...smpai kiteorg tiba 1 tempat yg rase2 nyer bukan kat Malaysia...x ingat sngt name tempat 2...namenyer ade Saujana...tngok tempat 2 serious sngt mewah!! mcm setaraf international tmpat 2 ngan bangunan yg sngt cantik dan kaya....so dlm sesat2 2 kiteorg pun hentam2 tiba2 eh! dh jumpa...hahahaha..mmg menarik...
so, soalan yg ditanye adelah APE YANG KITE DH BELAJAR selama ni dlm lab..ak pun ngan hentamnyer jawab la ngan yakin..pasal company 1 soalan pun x tanye...tp rumusannyer interview aku berjalan dngn baek...kire-kire 70% la aku perform....

2. Hospital Pantai Melaka, Ayer Keroh... (Medical Lab Technologist @ Scientist)
kali ni mmg interview aku paling teruk! hahaha..die bnyk tanye pasal ape yg aku dh belajar n theory nyer skali! mmg x ingat lar....ak wat preparation tp more prepare to ape keje Medical Lab Technologist n Pantai Hospital...so ak mmg x bukak langsung nota aku...mmg mcm2 gak die TIBAI aku...die gak mempersoalkan nape ak xde LI....ak pun x tau nk jawab ape...mmg kalo ikotkan kiteorg bdk2 biomed mmg nk LI...tp kiteorg betol2 x phm nape pihak UM x buat LI untuk kiteorg..so pengalaman mmg sngt kurang! yg ni kire-kire 30% je ak perform..mmg worst giler...huhuhu

3. Hospital Pantai Ampang... (Medical Lab Technologist @ Scientist)
disebabkan kelalaian aku sebelum ni...jadi aku pun bukak balik nota sume n study balik! fuh! mmg style la...atas bantuan kwn2 aku: Amir, Aidil dan Yan...mereka telah same2 tunjukkan jalan yg sesuai untuk aku lalui ketika hari interview dari UM ke hospital pantai ampang... thanx guys...dpt gak naek Look Out Point...hehehe..so..ak tibe di Hospital tersebut dengan rase yg sngt gementar...tyme interview ak telah menunjukkan rasa kagum n confident pd penemu duga sbb mmg aku expect dieorg akn tanye ape yg aku dh belaja...its great!..alhamdulillah..ini adelah yg terbaik ak berikan.... yg ni kire-kire 82% ak perform.... moga2 dpt la...huhuhu

4. Consultant e-teaching (Kota Damansara)
aku discover benda ni kat Jobs Fair kat KLCC... ak tngok kat booth die pasal teaching..ingatkan tentang nk jadi cikgu..so...aku pun daftar la..lepas seminggu die pun kol ak...gupe2 nyer bile kol die kate kerja ni sebagai Consultant...maaf..bukan memilih tp seriously ak x pandai.....so terpaksa aku tolak ngan cara yg kurang elok gak...huhuhu...MAAF sngt2...huhuhu..so ni kire-kire 0%...

5. Pusat Perubatan University Malaya (Clinical Investigation Centre) Study Coordinator..
kerja ini direkemenkan oleh kosmet aku: Hui Zhi n Nadia....thanx bnyk2 ya!...tadi 5 April 2011 aku kene anta Letter Recommendation by Lecturer...mmg pengalaman pertama aku untuk wat surat ni..ak pun g la jumpa mentor aku Dr Salmah untuk menyokong aku...alhamdulillah semuanya berjalan lancar...mcm2 pulak Dr Salmah puji aku dlm surat 2...hahaha...sape2 nk contoh surat recommendation bole la jumpa saye k..hehehe....so aku pun kene panggil untuk interview Jumaat ni kat PPUM....so kene la bnyk study lg ni...hehehe...harap2 pun dpt la....

3 comments:

mrK said...

so, intervw smlm cmner je?

Muhammad Asyraf Salleh said...

alhamdulillah boleh kesemuanyer.. cume penemuduga 2 tanye mcm x nk tanye je...x bape jelas ape yg die tanye..tp overall ok la...

Nana said...

Sekarang kerja dkf mana? Saya pun biomed skrg tgh final sem. Saya student upm. Tgh tunggu result drpd BP Healthcare. Ada tips apa2 tak?